torsdag 8 januari 2009

Det är ni som e dom konstiga. Det är jag som e normal.

I bästa tänkbara Michael Corleone anda, så tog jag ett förhastat beslutet, att faktiskt titta på Grammis galan. Jag vet, det finns inget försvar, men som Gary Oldman säger i Hannibal, it seemed like a good idea at the time.
Personligen trodde jag att dom hade någon form av standard, men tydligen visade det sig att grammis galan muterats till blott en klon av schlager festivalen (hur skulle man annars försvara att både Tor-Lifs OCH E.M.D vinner NÅGONTING?).

För ett bra tag sedan var det en p.s. i gp ''Då och då avbryts reklamen av program'', det behöver uppenbarligen inte alltid vara en dålig sak.

Sen undrar jag, när  ska dom börja främja mångfacetterad konst på riktigt,. Varför får inte hårdrock eller jazz vara nominerad till årets album, MÅSTE dom ligga i separata kategorier? För övrigt så kändes Robyn och Christan Falks så kallade hyllning till Esbjörn Svensson som ett skämt, och i sitt sammanhang framstod det som ytterst smaklöst. En tribute är en hyllning, inte en klapp på ryggen till dom överlevande bandmedlemmarna med ''dream on''.
Själv väntar jag spänt på någon form av tribute skiva. Kan definitivt se framför mig Pat Metheny tolka e.s.t. tillsammans med avishai cohen.

Att sedan Meshuggah förlorade över in flames i kategorin årets hårdrock pekar bara starkare på den infektare bölden i svea rikets hem vid namn dans-skadad.
På så sätt får man säga att Kleerup kom som en frisk fläkt, ''Vad tror du att musikvärlden är uppbyggd av? Palsternackor'' vilket inte helt osökt för tankarna till komiker-geniet Bill Hicks.

"See, I think drugs have done some *good* things for us, I really do. And if you don’t believe drugs have done good things for us, do me a Favor: go home tonight and take all your albums, all your tapes, and all your cd’s and burn em’. 'Cause you know what? The musicians who’ve made all that great music that’s enhanced your lives throughout the years...
Rrrrrrrrrrrrreal fucking high on drugs."

Sedan så ville jag bara illustrera hur nödvändig grammis galan känns.

1 kommentar: